Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, July 6, 2011

tanaman aku

aku nak pose sikit tanaman yg cik asben aku tanam...
tpi, yg jaganya aku ler..
aku tanam daun kunyit, daun kari dan daun pandan..
klau nak beli, alahai...ruginya rasa...
beli mahal, pakainya ckit..
pas tu yg bakinya kering kecut dlm peti ais tuh...
skrg dlm proses nak tanam daun kesum plak..
org ckp daun kesum x hidup kalau tanam dlm pasu..
tpi aku tgk kat pasar tani tu kat org jual pokok2, ada je jual daun kesum yang ditanam dlm pasu..
gemuk dan sihat plak pokok tu..
boleh la takat nak guna utk memasak tu..
tak perlu la aku nak beli..
cuma daun kari aku tu je masih dlm proses nak membesar..
so, aku tak usik lgi la..
aku siram selalu guna air basuhan beras..
petua org2 tua la katakan..
*
*

daun pandan aku..
*
*

daun kunyit..
saiz daunnya besar tau..
*
*
yang ni plak daun kari..
cenonet je daunnya...
tak lebat plak tu...
pokok kari kat belakang rumah mak aku tu sampai blh panjat besarnya..
tak pe, tumbuh lebat2 ye sayang..
kekadang, kalau terdesak tu aku petik je..
tu yang tak sempat2 nak besar...

5 comments:

  1. bestnya tgk tanaman menjadi...sya tanam pokok pandan tapi daunnya jadi kecik..skrg cam dah nak mati la plak...huhuu

    ReplyDelete
  2. Wah! rajin tul bercucuk tanam...kak cek kalau bab tanam menanam pokok ni confirm tak menjadi...org kata tgn panas...tak green hand...he he tapi memang betul la...kak cek beli pokok bunga yg dah beso ..letak kat rumah...sat lagi cam sedih je pokok tu he he....confirm la tgn kak cek panas...:)

    ReplyDelete
  3. pokok kari kat rmh pun nasib yg sama. tak besaq2

    ReplyDelete
  4. saya pun tangan panas kak..klau tanam pokok mesti mati.ni cik asben yg tanam.saya jaga dan siram je lepas tu..

    ReplyDelete
  5. askum & salam pkenalan

    jemput tgk bju preloved item utk bb girl..semuanya cantik2 & murah:-

    http://almariasya.blogspot.com/

    psonal blog:
    http://cahayahatiku-lyafrina.blogspot.com/

    tq:-)

    ReplyDelete