Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, July 5, 2011

blended orange cake

dah ramai blogger masakan buat kek ni..
aku yg ketinggalan, baru je nak buat..
senang giler ber...blendarkan semuanya ajor..
pas tu bakar..
mekasih bebanyak la pd owner asal kek ni coz sudi share resepinya..
sedap dan gebuz plak tu..
aku tak tau sapa owner asal kek ni..
aku amik resepi ni dari kak hana..
kat cik mat gebu, kak nor, myresepi pun ada...
pilih jer...
aku ada snap pic step by step yg aku buat la..
blh buat rujukan kengkawan yg lain..
*
*

amik kulit yg kaler oren je dan isinya
*
*

pas tu masukkan dlm blendar
*
*

masukkan telur, gula dan minyak
*
*

kisar sampai jadi cenggini
*
*

tuang dlm bekas lain dan masukkan tepung sikit demi sikit sambil kacau
*
*

tuang dlm loyang yang dah sapu mentega dan cikit tepung
*
*

dah siap..
*
*

tgk rupa isi perut dia...sedap..
*
*

jemput makan ye...
resepi aku copy dri kak hana jer..
minta izin dan mekacih ye..


Resepinya:-

-1 bji buah limau - hana perah ambil jus, kulit ambil yg kaler oren shj utk elakkan kek pahit
-1 cawan minyak - hana letak 1/2 cwn butter cair, 1/2 cwn myk msk biasa
-2 cawan gula halus- hana letak 11/4 cwn - next time nk kurangkan 1 cwn je
-3 biji telur
-2 cawan tepung gandum* - hana guna tepung SRF
-1 sb baking powder* ( *diayak bersama )

Cara-cara
-Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.
-Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan ke dalam blender bersama,minyak,gula    dan telur dan kisar hingga halus.
-Tuang bahan yang dikisar ke dalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
-Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
-Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak

3 comments:

  1. salam tuan rumah...

    entry kita samalah hari ni.. hehe.. mmg sedap kan kek ni.. walaupun tak guna mixer tp tetap gebu kek nya..

    ReplyDelete
  2. Asssalam Yanie,
    memang nampak ringkas dan mudah, sedap... Kak Amie pernah makan tapi kawan yg buat... hehehhh

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum kak yanie...1st time masuk cni...kek ni resepi asal oleh Kak Fida drp Myresepi. Hmm...sedap kek ni...wangi betol...dah lama tak buat...

    ReplyDelete