Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, July 20, 2011

menu dinner @12.07.2011

menu dinner hri tu...
baru berkesempatan nak tepek kat cni..
aku wat ikan tongkol masak kicap n sup cendawan..
resepi ikan masak kicap ni aku blh share kat cni..
resepi sup cendawan tu...aku main campak2 je la..
nak tepek kat cni rasa lain mcm je plak..he3..
*
*

*
*
sup cendawan
*
*
ikan tongkol masak kicap..

Resepinya:-
1 ekor ikan tongkol
1 labu bawang besar - hiris bulat
1 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1/2 inci halia
rempah 4 sekawan (buah pelaga,cengkih,kulit kayu manis,bunga lawang)
1 biji lada merah dan hijau
sedikit lada hitam - tumbuk
kicap manis kipas udang
1 sudu makan sos tiram
garam dan perasa

Caranya:-
- goreng ikan terlebih dahulu dan asingkan
- tumiskan rempah 4 sekawan
- masukkan bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dihiris, tggu sehingga wangi
- masukkan lada hitam dan kicap manis
- kalau pekat sangat masukkan sedikit air
- masukkan sos tiram, lada merah dan hijau yang telah dibelah 2
- masukkan garam dan perasa, siap sudah..


2 comments:

  1. dap nyer sup cendawan....eh..mushroom cina tu kena buang tak yang itam2 tu eh???..husband i siap buang semua sekali sampai jadi putih..hihi

    ReplyDelete
  2. biasa i buang hitam2 mcm kotoran kat tangkai dia jer..klau buang yg hitam atas tu, banyak mana plak isi cendawan yg tnggal??he3..

    ReplyDelete