Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, March 15, 2011

ikan siakap masak stim style aku

antara masakan favourite hubby aku. ikan siakap masak stim. tpi, stail aku la. hentam jer....hubby aku ni klau dia sruh wat, mesti nak kuah yg boleh ikan tu berenang2 kat dlm bekas tu. lepas mkn ikannya, dia sure akan hirup2 kuahnya sekali. perahan limau tu mesti dilebehkan..makan plak dgn sambal kicap, tak payah masak lauk lain. yg ni pun dah cukup utk dia. aku gunakan bahan2 yg ada jer ni...

ikan siakap masak stim
*
*

aku suka guna jeruk asam kelubi ni kalau masak ikan stim. menambahkan rasa masam dan keenakannya lgi...ceewaahh....sendiri yg buat, sendiri puji la...

Bahan2nya:-
1 ekor ikan siakap (cuci dan kelar2 sikit)
1 ulas bawang putih (pecahkan jer)
1 ulas bawang besar (hiris bulat)
1/2 inci halia (hiris)
2 ketul jeruk asam kelubi (hancurkan)
1 biji tomato
3 keping cendawan tiram
perahan limau (ikut rasa sendiri)
sedikit daun sup (hiris)
cili padi (belah 2-optional)
air
garam dan bahan perasa

Cara2nya:-
Letakkan ikan dalam apa2 bekas yang sesuai, aku gunakan loyang jer. masukkan air ikut korang nak kuah dia banyak mana la. masukkan bawang putih, bawang besar, halia, tomato, cendawan, jeruk asam kelubi, perahan limau, daun sup, garam dan bahan perasa. pas tu kukus dalam 20-25 minit. aku tak masukkan cili padi sbb anak buat utk anak makan sekali. aku makan ikan tu dengan sambal kicap cili padi.

No comments:

Post a Comment