Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, May 10, 2011

pengat pisang

aku buat pengat pisang ni dah beberapa hri sblm ni. cuma bru sempat nak tepek kat cni.
almaklumla....bz dgn keja, cik asben, abang dan c adik...
pengat pisang ni aku buat masa mkn2 dgn adik bradik aku kat rmh..
resepi mak aku ler...
*
*
*
biasanya aku suka taruk biji sagu, tpi dah tak de stok kat rmh. guna je la apa yg ada...

Resepinya:
pisang berangan secukupnya
santan (aku guna yg dlm kotak)
1 ketul gula melaka
gula pasir (ikut tahap kemanisan yang disukai)
2 helai daun pandan
1 sudu kecil garam halus

Caranya:
Masakkan gula melaka bersama secawan air sehingga gula melaka tu larut. pas tu tapis dan masukkan ke dalam periuk bersama dengan santan, garam, daun pandan dan gula pasir. Kacau dan tggu sehingga santan menggelegak. pas tu masukkan pisang dan jgn kacau terlalu kuat takut pisang tu hancur. kalau suka blh masukkan biji sagu yang telah direndam dahulu.

2 comments:

  1. sedapnye kak, if tambah sagu 2 lg sedap ;p

    ReplyDelete
  2. mmmm....bestnyer.tapi kalau pengat durian makan dgn pulut pun best jugak.

    ReplyDelete