Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, May 25, 2011

kek coklat very moist kukus

dlm banyak2 resepi kek coklat kukus yg pernah aku buat...
aku dah terjatuh hati dengan resepi kek yg ni...
sedap, lembut giler smpai melekat kat gigi...
nak buat pun senang..
sumber resepi ni aku amik dah lama...
aku lupa dari blog mana aku amik coz aku CNP resepi ni n bubuh dlm folder lain..
rasa2 bila tgk bahan mcm resepi kek coklat kukus chef zubaidah..
tpi, bla aku singgah blog masakan lain n intai, resepi chef zubaidah ni sukatan dia guna gram..
rsepi yg aku dpt ni sukatan dia paling senang coz guna cawan jer...
sesapa yg perasan resepi ni sma n sebijik dgn dia punya...
bgtau k..nanti i link kat dapur u tau...
aku lgi suka klau tau sumber resepi ni coz blh CNP je resepinya nanti kat cni...
tak payah nak penat2 taip semula kat cni...
*
*
aku kukus dlm bekas aluminium jer..
*
*

lembut seh...
*
*

nengok la tekstur isi perut kek ni...moist gituw..

Resepinya:
2 cwn tepung gandum
1 cwn serbuk koko 
1 sudu teh baking pwder
1 sudu teh soda bikarbonat

2 biji telur gred A
1 cwn gula pasir
1 cwn susu pekat manis
1 cwn minyak masak - nak sedap lagi gunalah minyak mazola

1 cwn air panas

Caranya:
Pukul telur, minyak, susu dan gula bagi sebati. (tak pakai guna mixer)
Masukkan tepung yang diayak tadi, kacau sebati lagi.
Last sekali, masukkan air panas dan kacau sebati lagi.
Adunan siap sedia dikukus. kukus selama 1 jam.
Balut tudung pengukus & kukus dengan api sederhana kecil...

Untuk topping:
2 sudu marjerin
3 sudu besar susu cair @ air panas
1/2 cwn serbuk koko
4 sudu besar susu pekat

- Msak secara double boiler / biarkan sebentar & curahkan atas kek
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
ni tak de kena mengena dgn kek yg kat atas tu k...
ni utk selingan tatapan aku jer...

muka sedey irdina dgn headband barunya yg cik abg pos laju hantarkan tdi...




5 comments:

  1. wah... very2 moist la tengoknya.
    nak try la.....
    cantik betul model muka sedey tu...

    ReplyDelete
  2. salam yanie,
    yg topping tu kan, susu cair tu kena campur dgn air panas ke?

    ReplyDelete
  3. optional, nak guna air panas atau susu cair

    ReplyDelete
  4. yannie,sy da byk kali buat..resepi kita lebih kurg sma..cuma tang topping tu je yg beza skit..hehehehe..ermm..nk tnye la kan,cmner nak elakkn kek tu dr mrekah kt tengah2 ye..?
    then resepi ni jgk bole digunakan utk wat mini chocolate moist cake kn?

    ReplyDelete
  5. resepi ni boleh wat dlm muffin @ mini cup saiz almond london tu..masa kukus yanie baisa tutup permukaan kek dgn aluminium foil dan balut pengukus dengan kain.

    ReplyDelete