Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Friday, April 27, 2012

dinner bubur ayam jer..

kelmarin aku masak bubur ayam sebab irfan demam dan sakit tekak.. anak tekak dia merah dan ada ulser..
so, demam dia akan on off. setiap kali dia nak telan air liur je, mula la bgtau yg dia sakit..
perit agaknya, aku bgi minum air masak pun bukannya dia nak minum banyak pun..
segelas pun tak sampai. kalau air sejuk tu, bergelas2 pun dia boleh taram..
aku masak la bubur ayam utk irfan, kesian tengok dia susah nak makan..
itu pun suap dan paksa juga dia makan. takut nanti sakit lain pulak yang datang klau dia kurang makan..
aku suruh irfan telan jer bubur tu..sambil berkerut2 muka dia menelan bubur sebab tekak sakit..
pas tu, cik asben pun kata dah lama dia tak makan bubur nasi. masak la lebih utk sekuarga..
utk anak2, bubur ayam plain je. utk ibu dan ayah, mesti la ada lawan lauknya yg pedas2 gituw..
aku masak la pedal ayam goreng cili padi, pedas kaw utk makan dgn bubur ayam ni..
bertambah kami laki bini makan. teringat masa tgh belajar dulu mak tak bagi makan part2 anggota dalaman ayam ni. katanya tak elok utk budak2 yg tengah belajar. sampai sekarang aku amalkan untuk anak2. tak bagi diaorg makan anggota dalaman ayam dan lembu ni, kecuali klau aku tak tau la..
dah tua2 ni, sesekali makan ok la kot..

pedal ayam goreng cili api

BAHAN2:
1 paket pedal ayam
1 biji bawang besar
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
cili padi - ikut suka
sedikit belacan - optional
garam, gula dan perasa

CARANYA:
- potong kecil pedal ayam, gaul dengan serbuk kunyit, garam dan gorengkan
- kisar cili padi, bawang merah, bawang putih dan belacan
- tumiskan dahulu bawang besar yang telah dihiris sehingga agak layu
- masukkan bahan kisar dan tumis sehingga masak dan pecah minyak
- masukkan gula, garam, bahan perasa dan pedal ayam. siap


bubur ayam + pedal goreng cili padi
petang ni nak balik kampung, 30hb amik cuti pasal 1hb Mei adalah PH. kalau cuti tersepit ni, rugi tak apply weh..kami sekuarga balik jengka, balik rumah mak aku ler..bulan 6 nanti baru balik JB plak..
berhati2 kepada semua yang balik kampung nanti ye..termasuk laki aku yg nak bawa keta nanti..da.....


1 comment: