Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Saturday, January 15, 2011

masak tempoyak dan udang

salam..nak tunjuk antara masakan feberet hubby&fmily dia...klau dpt lauk ni,kna larikan dulu ckit..klau tak,msing2 hentam smpai jgn pandang blakang...masakan yg paling simple,sedap dan menyelerakan...itu yg bgi golongan yg sukakan spesis tempoyak a.k.a durian.resepi aku korek dari my MIL dan skill di asah lgi dgn bantuan chef trisia agoes..biras aku da...nengok pic dulu la erk...tpi,kebanyakan pic dlm ni tak clear sesangat coz kamera henfon jer...aku tgh menabung sehari seposen la ni utk beli kamera yg blh zoom sna cni tu...


Bahan nak masak lauk ni:-

tempoyak secukupnya
udang (buang kpala & ekor)
cili padi ikut la tahap kepedasan masing2
kunyit hidup ckit
garam
gula

Cara nak memasak plak:-

blendar je cili padi tu dgn kunyit idup a.k.a kunyit basah.masukkan tempoyak dalam periuk kecil.msukkan bahan yg dah d blendar tdi..agak2 pekat sgt,tambahkan je air..msukkan udang,garam dan gula.masakkan je la semua bahan2 tu..tahap kepekatan dan kecairan masakan ni t'pulang la pd selera masing2.aku suka cair ckit...sedang2 ajer..mkn dgn nsi putih je pun dah ckup menyelerakan...


No comments:

Post a Comment