Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Thursday, January 27, 2011

asam pedas versi 1

asam pedas ni kan ada mcm2 jenis dan pelbagai resepi walaupun pada dasarnya bahan2 utama adalah sama. sebab itu aku letak asam pedas versi 1. ni antara spesis2 asam pedas yg aku pernah masak ler..amik rsepi kat uni...thanks..seperti biasa aku akan masukkan tauhu kosong dlm asam pedas aku ni..i like..

asam podeh...

Resepinyer:-
ikan pari (potong)
cili kering secukup pedas yg disukai (rebus)*
4 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
*kisarkan semua sekali*
sayur bendi/tomato (optional)
1 ketul buah keras (tumbuk)
daun kesum
daun limau purut
air asam jawa secukupnya
garam dan bahan perasa


Cara memasak:-
Panaskan minyak masak, tumis bahan kisar sehingga pecah minyak. masukkan buah keras, daun kesum dan daun limau purut. masukkan ikan pari yg telah digaul dgn serbuk kunyit dan sedikit garam. masukkan perahan air asam jawa. masukkan sayur-sayuran yang dikehendaki dan yg disukai. pas tu masukkan bahan perasa dan garam...aku suka buat pekat2 kuahnyer ckit..



No comments:

Post a Comment