Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, January 19, 2011

bubur carrot wif ikan merah

nak bgi panduan pd ibu2 baru ni resepi makanan bb..yg aku buat ni utk bb aku umur 6 bln..aku buat cair ckit dan kisar halus coz 1st trial dia utk makan makanan jenis pepejal ni..dan memudahkan utk penghadaman dia..layan pic dulu la erk..
Bahan2nya:-

sedikit beras
lobak merah
isi ikan merah
beberapa keping ikan bilis (pastikan tulang ikan bilis tu dibuang)

Cara nak memasaknya:-

basuh beras bersih2 dulu dan rebus sehingga separuh masak.masukkan ikan bilis dan isi ikan merah,masakkan lagi.selepas itu,masukkan lobak merah yg tlh dipotong kecil.kecilkan api dan tggu sehingga bubur tersebut benar2 masak dan agak2 kering.selepas itu,kisarkan sehingga halus..nak tapis pun blh,tak tapis pun dah ok.aku tak tapis pun coz msa nak kisar tu aku dah letak air ckit supaya cair&senang nak kisar.ikan bilis tu spaya ada rsa masin2 ckit coz utk bb di bwh umur setahun tak di galakkan utk bbuh garam..(org kata ler...)

No comments:

Post a Comment