Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, February 8, 2012

ayam masak kicap best & sempoi

dah lama tak update blog yg satu ni..
sekarang ni bzee dengan  kedai bakery baru..
he3...kedai la sangat...
hasil minat yang agak lebih dalam pembuatan produk bakery..
maka terhasillah blog baru tu...
sudi2 la menjenguknya ye..
tak la pandai sangat membuatnya..
bolehla, sikit2...
hari ni nak upate resepi masakan kegemaran family aku yang terkini..
senang nak membuatnya dan sekuarga boleh makan..
tak payah nak masak asing2 utk mak, ayah dan anak2
mak dan ayah nak masakan pedas..
anak2 tentu tak mau yang pedas..
irdina yang bb tu pun suka makan weh..
kalau nak cepat dan sedap, korang try resepi yang aku dapat dari MIL aku ni..
mungkin orang lain dah lama tau, tapi aku plak baru je dapat..
aku namakan ayam masak kicap best & sempoi...

punya la malas..
amik gambar dalam kuali jer...

RESEPINYA:

1/2 ekor ayam (potong ikut suka)
1 biji bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1/2 inci halia - hiris
4 sekawan (kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang, bunga cengkih)
sos tomato
kicap manis
3-4 biji cili padi (potong separuh tangkainya)
garam, gula dan bahan perasa

CARANYA:

- gaul ayam dengan serbuk kunyit, garam dan gorengkan separuh masak. angkat dan asingkan
- guna lebihan minyak goreng ayam tadi, tumiskan bahan hiris bersama 4 sekawan
- dah agak garing dan berbau wangi, masukkan kicap manis dan sedikit air
- masukkan sos tomato, ayam dan tambahkan air untuk kuah. nak banyak kuah, masukkan lebih air
- untuk sukatan kicap dan sos, korang agak2 la sendiri. biarkan ada rasa masam manisnya
- masukkan garam, gula dan perasa
- pas dah siap, tutup api dan masukkan cili padi yang bertangkai tadi
- kuahnya memang tak akan pedas walaupun dah masukkan cili padi. anak2 memang boleh makan. mak ayah yang nakkan pedas, ambil kuah bersama cili padi tu dan picit2kan la cili tu dalam pinggan nasi sendiri ye..kalau picit dalam kuah tu, pedas ler kesemuanya.

3 comments: