Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Saturday, April 9, 2011

kari ikan

lunch hari mggu ni aku masak kari ikan jer....aku masak guna ikan siakap. jarang org buat kari ikan siakap. tpi...tak pe, kita yang masaknyer...kan..kan...aku dapat ikan ni dari kawan opis...besar betul ikan yang dia dapat hasil memancing di laut. t'paksa bawa g pasar utk siang ikan ni coz kalau guna pisau kat rmh tu...mau patah di buatnya nanti...pas siang ikan tu, terus buat  p'bahagian harta2 ni kepada kengkawan yang lain. biasanya aku masak sweet n sour or masak steam....tpi, di sebabkan stok ikan yg aku ada ni isinya t'lalu tebal dan hanya sesuai dimasak jenis yang b'kuah atau sup...nak wat sup ikan, aku kureng menggemarinya........last2, wat kari jo la....layan.......
*
*
*
*
*
*
kari ikan siakap
*
*
*
*
*

makan dgn sambal belacan n nasi putih....sodap.........

Resepinya:-
ikan (apa2 jenis yg sesuai)
santan secukupnya
1 paket serbuk kari ikan
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 tangkai daun kari
1 ketul kiub pati ikan bilis
2 ketui asam keping
sedikit biji sawi
1 ketul kulit kayu manis
tomato/ kacang bendi
garam dan bahan perasa

Caranya:-
panaskan sedikit minyak. masukkan biji sawi dan kulit kayu manis. pas tu masukkan bawang merah, halia dan bawang putih yang telah dihiris. masukkan pula daun kari. tggu sehingga naik wanginya. masukkan serbuk kari ikan yang telah dibancuh dengan sedikit air. masak sehingga pecah minyak. masukkan santan, asam keping dan kiub pati ikan bilis. masak sekejap dan masukkan ikan yang telah digaul dengan serbuk kunyit dan garam. last sekali, letak sayur, garam dan bahan perasa. tggu la sampai menggelegak kuah karinya.



2 comments:

  1. baru rancang nak masak kari ikan siakap...nak masak stim dan 3 rasa dah jemu...
    thanks for the idea

    ReplyDelete