Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Monday, January 24, 2011

kari ikan tongkol

lunch hri tu buat kari ikan tongkol..klau aku buat kari aku suka letak tauhu kosong.ala,tauhu yg org bubuh dalam mee kari tu..layan pic dulu k

yg ketul2 besar tu,namanya tauhu kosong...kuah kari ni enak di makan bersama..
*
*
*
*
*
*
*

taraa...dah lma tak mkn kari dgn sambal blacan & ulam jantung pisang rebus..meletup gitu...resepi kari ni aku ikut stail mak aku masak ler...tgk kat bwh ni yer.

Bahan2nyer:-
1 ekor ikan tongkol sederhana besar yg telah dipotong (nak bubuh ikan lain pun bole)
2 helai daun kari
1 pkt serbuk kari ikan (bancuh dgn air)
1/2 inci halia (dihiris)
2 ulas bawang merah (dihiris)
1 ulas bawang putih (dihiris)
sedikit biji sawi
2-3 keping asam keping
garam dan bahan perasa
kentang/bendi/tomato/tauhu kosong (optional)
perahan santan
1 ketul kiub pati ikan bilis

Cara2nyer:-
panaskan minyak masak. tumiskan biji sawi, halia, daun kari, bawang merah dan bawang putih sehingga wangi.masukkan rempah kari ikan dan tumis sehingga pecah minyak. masukkan ikan yg telah digaulkan dgn serbuk kunyit dan sedikit garam.pas tu, masukkan perahan santan dan juga asam keping.aku tak suka pekat sangat santannya kalau buat kari ikan ni. pas tu, blh masukkan sayur-sayuran yg dikehendaki & yg dirasakan b'sesuaian.masukkan garam, kiub ikan bilis dan bahan perasa.

No comments:

Post a Comment