Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Monday, August 19, 2013

Rendang ayam Chef Hanieliza

Pose 6 convert pose ganti hari ni. Baru hari pertama. Org pose hari ni tingin plak nak mkn rendang ayam dgn nasi putih. Time raya tak kisah pun nak cari lauk ni. Walaupun aku sorang je yg pose kat rmh, tetap nak makan rendang ayam buatan sendiri. Dah puas survey bagai kat internet, jumpa la resepi yg senang dan sedap sangat nih. Org bekerja mcm aku ni, mestilah nak masak masakan yg mudah dan sedap. Sukatan bahan utk 1 ekor ayam, tpi aku masak 1/2 ekor ayam je. So, agak2 je sudah.

RENDANG AYAM
by: Chef Hanieliza

BAHAN A
1 ekor ayam (potong2)
2 cwn santan pekat (1 bji kelapa)
1/2 cwn kerisik
2 helai daun kunyit (siat)
3-4 helai daun limau purut (aku tmbah)
2 kping asam gelugor
1 kping gula kabung (tak letak)
garam secukup rasa

BAHAN B (kisar)
3 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
5 btg serai (amik part putih je)
3 inci halia
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
15 tangkai cili kering
15 biji cili api

CARA MEMASAK:
- bersihkan ayam dan tos
- masukkan semua bahan (kecuali kerisik, daun kunyit, daun limau purut, garam dan gula)
- masukkan dlm kuali besar dan kacau atas api perlahan
- masak smpai ayam lembut dan kuahnya sebati, kacau sekali sekala
- masukkan garam, gula, kerisik, daun limau purut dan daun kunyit
- masak hingga kuah agak pekat atau terpulang masing2
- tutup api dan blh dihidangkan dgn nasi putih, pulut, ketupat ataupun lemang





2 comments:

  1. Dapat mkn ngn kemang ni.fuhhhh sodappp.

    ReplyDelete
  2. membekalkan kelambu moden dgn harga borong dan runcit.
    http://kelambu2013.blogspot.com
    hubungi 0173361303

    ReplyDelete