Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, July 16, 2013

Sambal maut

Ngeri dgr nama masakan ni. Family aku yg gelarkan masakan ni smbal maut sebab pedas gilos. Sebenarnya ikan bilis smbal cili api. Harus disediakan sbg stok utk bersahur. Bagi aku yg malas tahap gaban ni, masa panaskan nasi utk sahur tu letak je tupperware yg aku isi smbal tu dlm periuk nasi. Nanti dia akan panas la sekali. Tak payah kuar kuali bagai nak panaskan semula. Yang ada microwave lagi senang, panaskan je guna benda alah tu. Dah siap mkn, smpan blik dalam fridge. Sedap di makan bersama nasi putih + kicap manis kipas udang + telur dadar@ikan goreng. Makan sahur bertambah mcm makan masa berbuka weh....Atas permintaan kwn2, aku siap jual lagi sebekas RM5 hinggit. Smbal ni tahan lama lagi2 letak dlm peti ais.

Resepinya: Sambal ikan bilis

Ikan bilis
Bawang besar
Bawang putih dlm 3 ulas
Cili padi ikut pedas sendiri
Belacan -optional
Asam keping
Gula
Garam

Caranya:
- kisar bawang putih, cili padi dan belacan.
- panaskan minyak dan goreng dulu ikan bilis.angkat dan ketepikan
- masukkan bawang besar yang dihiris dan masak smpai layu.masukkan bahan kisar dan asm keping.goreng smpai masak dan garing.masukkan ikan bilis, gula dan garam.siap...

No comments:

Post a Comment