Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, November 9, 2011

red velvet cake

sambungan n3 lepas..
birthday mak aku jatuh pada 08.11.2011..
alang2 dah nak dekat sgt tarikhnya tu..
aku buatkan kek besday utk mak aku..
si merah baldu a.k.a red velvet cake..
ni kira 1st time punya RVC..
harap2 jadi la..
mak..
walaupun rupa kek ni x secantik yg mcm jual kat kedai..
tpi, ikhlas orang buatkan utk mak..
selamat hari jadi mak
orang sayang mak sgt2..
kalau nak tulis apa yg org doakan utk mak..
lenguh jari menaip nanti..
yg paling penting, semoga mak panjang umur, dimurahkan rezeki dan sihat selalu..
*
*
RVC ku yg belum ditempek bedak..
*
*
deko memang teramat la failed..
*
*
rasa keknya memang sedap..
cuma...
aku ada failed ckit dgn adunan cheeese tu..
akibat tak tgk resepi betul2..
ada 1 bahan aku terlupa nak beli..
dah smpai rumah, malas la nak kuar..
pakai je apa yg ada..
last2, cream cheesenay tak cukup..
aku amik resepi ni kat kak hana
nak refer kak irma pun blh...
sebab dia bagi step by step cara nak wat RVC ni..


RED VELVET CAKE

Bahan-bahan:


Bahan Kek

250g tepung kek *
1/2 sk garam *
15g @ 2 sudu besar serbuk koko * (bahan * ayak)
113g @ 1/2 cawan butter
160g gula kastor - resepi asal 300g
2 biji telur gred A - hana gune 3 biji size M
1sk esen vanila
240ml @ 1 cawan buttermilk - jika tiada ikut cara dibawah
2sm liquid merah @ 4sm serbuk pewarna merah - hana buh 1sm jer - bleh ltk 2sm
1 sk cuka
1 sk soda bikarbonat

Cream Cheese Frosting:

227g cream cheese
227 mascarpone - hana ganti cream cheese
115g @ 1 cawan gula kastor
360ml @ 11/2cawan whipping cream
hana tambah susu segar sedikit utk frosting yg agak lembut

3 comments:

  1. alahai sis.. mst touching mak tgk kek air tgn si anak.. ;)

    ReplyDelete
  2. betul sis..muka mak hepi sgt2..dia tak sangka anak daronya yg sorang ni dah pandai masak2..dulu2, hampeh..masak apa pun tak reti..

    ReplyDelete
  3. SALAM.... wah bestnya RVC,, dah elok dah tu ...janji mak happy bila tengok birthday kek tu ...:)

    ReplyDelete