Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, August 16, 2011

menu ramadhan ke ~ 15

lunch hour smalam g pasar presint 8...
pas tu nmpak yong tau foo..
datang la angin meroyan nak mkn benda tu plak..
so, smalam aku berbuka dgn yong tau foo..
separuh ready made dan separuh home made...
maksudnya............
sos manis, sos pedas dan sup dia tu aku beli yg dah siap..
cuma kena masakkan sikit la dgn cara tambah air dan tepung jagung..
utk sup plak, campurkan je dgn air..
ikut la banyak mana sup yg kita nak..
bahan2 yong tau foo tu, beli dan balik rumah celurkan jer..
aku guna spesis sos ni..
*
*
boleh guna banyak kali..
rasanya pun memang mcm yg jual kat pasar malam tu..
*
*
ni untuk cik asben..
tu yg deko semacam jer...
*
*
yg ni ni aku punya la...
aku ada masak lauk utk makan dgn nasi jugak...
cik asben aku berbuka dgn yong tau foo dulu..
lepas balik terawih, dia makan nasi plak..
aku cuma masak ikan bawal masam manis jer..
*
*
ikan bawal masam manis
resepi aku amik kat shida..
shida pakai ikan siakap, aku plak guna ikan bawal...
mana2 pun boleh..
aku copy paste kat sini jugak la ye...minta izin ye shida..

Resepinya:-
Sumber:-shida
1 ekor ikan siakap - digoreng dan letak dlm pinggan
1 biji bwg besar- hiris
sedikit halia- hiris
2 ulas bwg putih-hiris
1 btg serai- ketuk
3 sudu besar cili kisar
3 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tiram
3 sudu besar sos tomato
1 biji tomato- cincang
2 helai daun limau purut
2 urat daun bwg
1 biji cili merah / hijau
sedikit gula dan garam
cara:
- tumis bahan2 hiris sampai naik bau
- masukkan semua sos + tomato
- sebatikan dan masukkan air skit
- masukkan semua bahan lain kecuali ikan dan daun bwg
- perasakan dengan gula dan garam
- (seimbangkan rasa manis, masam dan masin)
- akhir sekali masukkan daun bwg dan terus tutup api
- curahkan ke atas ikan yg telah digoreng



2 comments:

  1. lepas ni boleh la berniaga yong tau fuuuu..hehe..nampak sedappp tu...heee:P

    ReplyDelete