Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Monday, March 7, 2011

puding karamel a.k.a puding gula hangus

mggu lepas dpt oder dri puan romisuhayu. dia nakkan puding karamel. katanya utk mkn fmily je. so, dia nak saiz yg 3 orang punya mkn. dah lama pun aku tak buat puding karamel ni. slalu buat dengan kek. tpi, puan ayu ni nakkan karamel dia jer..

ada yg panggil puding karamel atau puding gula hangus. sori puan ayu, ada sopak ckit kat hujung kek tu. sibuk kita nak buat puding ni, lg sibuk c hero aku tu nak nolong buatnya jugak...ha....ni la hasilnya..sori banyak2 ye puan. saja aku limpah2kan air gula dia tu...


dah selamat dihantar ke empunya diri. aku jual RM10.00 jer...harap puas hati k...kalau ada kekurangan minta di halalkan ye puan coz saya budak baru belajar...
HE...HE...HE...

Resepinya:-
sumber:alia (My Resepi)- utk saiz 16cm

400cc(400ml) susu segar/susu cair (1 tin)
5 sudu besar gula halus
3 biji telur- pada suhu bilik
2 biji telur kuning-pada suhu bilik
2-3 titik esen vanila

 [ KARaMEL ]
5 sudu besar gula
2 sudu besar air

Cara-cara

  1. Sediakan karamel: Masukkan gula ke dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak di atas api sederhana. Bila nampak sedikit perang, masukkan 1 sudu lagi air. Masaklah sehingga perang. Tuang ke dalam loyang. Ketepikan.
  2. Masukkan telur dan kuning telur ke dalam mangkuk. Sambil dikacau masukkan gula sedikit demi sedikit. Kacau dengan perlahan sehingga sebati. Jangan biarkan berbuih.
  3. Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60 degree. Jangan sampai mendidih.
  4. Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sikit demi sedikit susu ke dalam telur tadi. Kacau sehingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
  5. Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit
  6. Atau boleh juga dibakar di dalam oven. Tapi perlulah diletakkkan air suam ke dalam dulang pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150 degree.
  7. Bila dah masak. Jangan buka aluminium foil. Biarkan 5 minit. Kemudian bolehlah dibuka.
  8. Bila sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais

No comments:

Post a Comment