Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Sunday, March 6, 2011

masak lemak cili padi ikan talapia

ikan ni pengasuh bb aku yg bagi coz dia tak mkn ikan sungai..jiran dia yg kaki pancing tu bgi, sbb tu la ikan ni besor saiznya..selain masak lemak cili padi, ikan ni sedap jgak klau dibuat goreng berlada..slalu buat goreng b'lada, hri ni nak wat masak lemak la plak..aku suka goreng ikan ni dulu sblm wat masak lemak. bukan apa, bgi aku rasanya lgi sedap dan ikan tak hancur coz ikan ni lembut sgt la..

masak lemak cili padi ikan talapia


best kalau pedas2 ni..

Bahan2nya:-
ikan talapia merah
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci halia
cili padi (ikut kepedasan masing2)
kunyit hidup
daun kunyit (optional)
1 asam keping
pati santan
garam dan bahan perasa

Cara2nya:-
goreng ikan dahulu dan ketepikan. kisar bawang merah, putih, halia, cili padi dan kunyit hidup. panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumiskan bahan2 kisar dahulu. masukkan pati santan, asam keping dan daun kunyit. setelah santan dah agak2 nak masak, masukkan ikan yang telah digoreng tadi. masukkan garam dan bahan perasa.sentiasa kacau santan untuk mengelakkan santan tu berketul2. kang tak cantik.

*tips untuk org yg maleh nak duk mengacau kuah santan tu mcm aku ni, blh la gunakan santan dlm kotak.   cap apa2 pun tak pe. santan dlm kotak tu dia takkan pecah minyak dan berketul2 walaupun kita tak mengacaunya. biarkan je atas dapur tu pun tak pe..lg 1, guna santan ni tak mudah basi masakan kita tu. bgi aku, rasa lebih kurang sama je dgn pati santan fresh. apa pun, terpulang atas citarasa dan pilihan masing2 k..




No comments:

Post a Comment