Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, September 13, 2011

solok lada

bln pose hri tu masa kat kmpg, aku request solok lada kat mak aku..
antara masakan favourite aku n adik bradik..
hri tu, aku yg masak..
mak aku tenggokkan ajer..
tpi, potong lada dan masukkan isi ikan dalam lada tu, mak aku ler...
mak aku cakap, ko jgn pegang..
kang pijar tangan tu..
karang nak pegang anak, dgn anak sekali kena pijar pedas lada tu..
kira aku selamat la..
*
*
sebelum masak
*
*
it's ready to eat...

Resepinya:-
ikan kembung
lada hijau - pilih yang gemuk dan besar
kelapa parut
1 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
lada hitam
santan
sedikit daun pucuk ubi

Caranya :-
- bakar ikan dan asingkan tulang dan isi.
- tumbuk bawang merah, bawang putih dan lada hitam
- pas tu masukkan isi ikan, kelapa parut dan tumbuk lagi
- belah lada hijau, jgn sampai terputus dua dan buang biji dlm tu
- sumbatkan isi ikan yg telah ditumbuk tdi
- susunkan daun pucuk ubi dalam periuk (utk mengelakkan dari lada tersebut hangit)
- susunkan lada yang telah disumbatkan dengan isi ikan tdi atas daun pucuk ubi tersebut
- masukkan pati santan, garam dan perasa
- sentiasa kacau dan ceduk2kan atas lada tersebut supaya tak pecah minyak
- dah siap. dengan daun pucuk ubi tu pun kita blh makan. lgi sedap kalau ada kuah2 cikit




No comments:

Post a Comment