Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Thursday, September 8, 2011

kuih lopes

actually ni citer bulan pose hri tu..
tpi baru berkesemapatan nak ditepekkan kan sini..
kuih lopes ni favourite family aku...
klau semua balik berkumpul mesti minta mak dan abah buatkan kuih ni..
pasal yg pulutnya tu abah buat dan kuah gula melakanya, mak yang buat..
abah aku masih menggunakan dan mengekalkan cara tradisional dalam pembuatan kuih ni..
itu yang sodap..
hanya abang aku yg sulung je mewarisi kepakaran dan kemahiran dalam membuat kelongsong kuih ni..
orang sekarang suka buat dalam plastik atau tekan dalam talam je..
abah aku siap buat sarung atau kelongsong kuih ni guna daun pisang..
masa nak potong kuih tu pulak, gunakan benang supaya tak melekat..
cer tengok...
*
*
tgh masak ni..
*
*
setelah siap di masak...
gambar yg dah potong tak sempat nak amik coz keterujaan untuk makan kuih ni masa berbuka..
sampai tak ingat nak amik gambar..
tpi, dia lebih kurang macam ni la bila nak makan..
*
*
credit to cik google..
copy n paste je gambar ni..
resepi sama macam dlm blog masakan yang ada..
cuma cara membuat kuih ni je yang lain..


7 comments:

  1. nampak sedap jer kuih ni..lebih baik buat secara tradisional berbanding cara moden..bg aku ia akan kuih tu rasa lebih sedap...sbb tu org kmpung kalau bab buat kuih memang tererr..

    ReplyDelete
  2. 1st time tgk cara masak kuih lopes cenggini.. :)

    ReplyDelete
  3. oooo... ada beberapa versi buat kuih lopes ye...

    ReplyDelete
  4. stail tradisional ni lagi sedap rasanya....

    ReplyDelete
  5. selalu kalau blk JB, kg suami dapat mkn lopez sedap... yummy.. :)

    ReplyDelete
  6. my favourite 2..nyummy..nyummy

    ReplyDelete