Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Monday, October 8, 2012

biskut makmur opah

semalam mak datang, so aku ajak mak buat biskut makmur. raya pose baru ni tak dpt makan, so balas dendam buat semalam. biskut makmur mak memang sedap dan lain dari yang lain. try la buat, memang  sedap. kalau malas nak buat, oder je dengan aku. tapi masa raya je la..aku bagi nama biskut makmur opah sebab cucu2 mak aku panggil opah. mak orang perak la katakan...



BISKUT MAKMUR OPAH

1kg tepung gandum
400gm minyak sapi - cairkan
1 biji putih telur
1 sdu teh baking powder
1 sdu kecil esen vanila
kacang tanah - goreng tanpa minyak
1biji buah pelaga
sedikit garam dan gula
gula - kisar jadi gula aising

CARANYA

- untuk inti. goreng kacang tanpa minyak smpai garing dan buang kulit
- tumbuk buah pelaga smpai hancur dan tumbuk kacang. tumbuk kasar je
- gaulkan kacang dengan sedikit garam halus dan gula

- goreng tepung tanpa minyak smpai ringan, sentiasa kacau smpai agak sejuk
- bila tepung dah sejuk, letak dalam bekas dan masukkan baking pwder
- masukkan putih telur yg telah dipukul sebentar guna garfu je
- masukkan minyak sapi sedikit demi sedikit dan uli smpai tak melekat dan jadi doh
- masukkan esen vanila dan uli lagi
- uli bulat2 sebesar saiz guli dan masukkan kacang tadi sebagai inti
- bakar suhu 150c dan bakar selama 20-25 minit
- bila dah suam2, gaulkan dgn gula aising






1 comment:

  1. ni biskut fav lynn...gie raya rumah sesiapa pun mesti cari biskut makmur...

    ReplyDelete