Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Monday, March 19, 2012

kuih lopes 7 keturunan

cuti sekolah hujung mggu baru ni, kami sekuarga pulang ke kampung di jengka, darul makmur...
yg dari tgganu, kota damansara, batang kali dan setapak balik ke kampung
seperti biasa, kalau dah semua ada, request kuih lopes 7 keturunan la..
nak tau kenapa aku panggil kuih lopes 7 keturunan???tgk la gambar kat bawah tu..

pasal cara pembungkusan kuih ni lain dari yang ada..yang sekarang ni semua orang suka masak dalam plastik dan rebus je. pas tu guna pewarna hijau.

kuih mak dan ayah aku buat ni, guna air pandan sepenuhnya dan balut dengan daun pisang..ayah aku pakar buat sarungnya dan pulutnya, mak aku yang buat..bab2 merebus, abang2 la kena buat..
mak mesti buat lebih untuk makan kat rumah dan take away sorang setongkol nanti..

cika asben aku yang dah tak sabar nak makan, sampai mesin kelapa sendiri walaupun jam telah menunjukkan pukul 11.00 malam..nasib baik kat kampung, kalau kat bandar tengah2 malam ko mesin kelapa, memang pintu rumah kena ketuk la jawabnya..

kuah untuk kuih lopes ni mesti pekat2 sikit supaya dia melekat kat kuih2 tu..sedap weh..
aku bawa balik 2 tongkol, untuk rumah dan opis. yang gambar ni plak, untuk makan2 dalam keta masa perjalanan balik..tamak ko ni weh..
jangan lupa singgah LITTLE BAKERY aku ni..

No comments:

Post a Comment