Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, April 27, 2011

sagu gula melaka

25.04.11 @  isnin, aku pose hari tu.......teringin plak nak makan sejenis spesis kuih tradisional nih.......sagu gula melaka..dah lama rasanya tak makan. aku ikut resepi cikmin.
sedapnya.............
sejuk je rasa anak tekak yang kekeringan setelah sehari b'puasa...
nyam2...
*
*
*
aku buat warna hijau...
*
*
*

sagu gula melaka..resepi aku copy dari cikmin je la...mekacih..........

sagu gula melaka
sumber : cikmin
Resepi Sago Gula Melaka
300 gram biji sagu
1 biji gula melaka
250 mlm santan kotak –tambah air dengan sukatan yang sama.
secubit garam
2 Daun pandan
Air
Putih telur

Cara-caranya:
Rebus biji sagu dalam air yang banyak sampai kembang dan jernih.Tuang kedalam penapis dan cuci dengan air bersih.
Dalam mangkuk,pukul putih telur sehingga kembang,campurkan dengan sagu tadi kacau sedikit dan tuang sagu kedalam acuan dan sejukkan didalam peti ais dalam sejam.
Masakkan gula melaka dengan gula putih.Tapis dan ketepikan.
Masakkan santan tadi bersama dengan secubit garam dan daun pandan.Masak sehingga agak pekat.

*penggunaan putih telur tu cikmin tengok demo di web minah salleh..dah cari balik tak jumpa pulak link nya.




No comments:

Post a Comment