Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Wednesday, December 29, 2010

ekzima

bb aku, irdina ni ada pnyakit ekzema...mula2 buta huruf jgak aku ttg jenis pnyakit ni..bla doc bgtau,aku trus la search kat tenet ttg asal usul spesis pnyakit ni..setelah puas ku korek sna cni kat dlm tenet,o....bru ku tau...ekzema dia ni byk tmbuh tang kaki..merah2 smpai kekadang tu b'air&nak b'nanah jadiknyer...dlm fmily aku & hubby tak ada yg prnah kna pnyakit ni..nak geram pun tak bole coz diaorg pun mcm aku jgak mula2 tu,jahil ttg pnyakit ni.ada ke sekolompok tu ckp anak aku tu b'kudis!!!!!!tu yg tak tahan den m'dengar ni..meh cni nak bgtau kat semua2 la ttg serba sedikit ttg pnyakit ni:

1) paling penting, TAK BERJANGKIT...
2) punca pnyakit ni coz fmily ada resdung,asma@lelah
3) pesakit tak blh b'ada dlm keadaan panas,b'peluh,cuaca yg kering & t'lampau sejuk
4) bb i allergic lactose, so skrg mnum susu dri kuarga soya
5) pnyakit ni akan on off.doc bgtau ubat utk sembuh tak ada,kta cuma blh control je.kebanyakan pesakit
    akan smbuh sndiri..ada yg mgambil msa b'thn2 utk sembuh..

produk yg diguna pakai oleh bb aku skrg,d syorkan oleh beberapa doc yg prnah aku pegi t'masuk pakar kulit:
produk mandian guna sebamed, laps mandi sapu balneum lotion (kat farmasi jenuh aku cari,tpi tak de stok@tak jual) & yg dlm bekas putih kecik tu nmanyer BVPP oilment cream (sapu kat area yg dah kna ekzema tu,cepat sembuh).cream & lotion tu blh di dapat kat Klnik Mediviron d ara damansara...jauh tu aku g dri ptrajaya..tpi, anak punya psal tak kisah la..alhamdulillah,dia srasi dgn ubat2 kat klinik ni..Dr. Patrick ni bagus,smbil cek anak kita dia bg consultant skali..jgn salah sangka tau,klinik mediviron yg ni bkn mcm branch2 yg ada kat byk tmpt tu..yg ni lain ckit.ada yg ckp,ni original owner dia,bkn mcm francais yg lain tu..tak tau la sejauh mna kebenaran tu..yg aku tau,doc dia bagus..

2 comments:

  1. akak nak tnya la, skrg baby dh okew ker..coz baby ayu pun sma...

    ReplyDelete
  2. ekzima still ada, cuma yanie kna control je..doc bgtau biasanya penyakit ni akan baik sendiri.cuma kita kna control je la..dia on off.terutamanya, klau dina salah mkn keluar la merah2 dan gatal..pas tu dia akan menggaru dan benda tu akan b'parut..skrg ni yanie control mkn dan kebersihan persekitaran dia..kalu merah2 tu tumbuh sapukan cream BVPP oilment, pas tu elok.tpi, esok lusa tumbuh balik cuma tak seteruk mula2 dulu la..dptkan nasihat doc sblm guna apa2 produk snb kekadang penerimaan kulit budak tu x sama dgn budak lain walaupun sakitnya sama..yanie guna produk2 kat atas tu smpai skrg dan alhamdulillah ok..parut2 tu x blh nak buat apa la lg..

    ReplyDelete