Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Saturday, May 14, 2011

ayam masak merah

xceli aku dah beberapa hri masak lauk ni..tpi, nak post dlm blog x dpt coz dah beberapa hri blog status service unavailable..
cik asben aku suka mkn ayam masak merah ni...
asal ada ayam je suh masak ni...
aku plak yg dah jemu...
sumber resepi mak aku ler...
*
*
*
ayam masak merah

Resepinya:
ayam - dipotong2
cili kering - rebus
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 batang serai - ketuk
sos cili
sos tomato
sos tiram
1 keping kulit kayu manis
1 ketul buah pelaga
1 ketul bunga lawang
gula
garam dan bahan perasa

Caranya:
Lumurkan ayam dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng setengah masak, angakt dan ketepikan. Dengan menggunakan minyak yg sma, tumiskan cili kering, bawang besar, bawang putih dan halia yang telah dikisar sebelum ini. Lepas tu masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan serai. Masak sehingga pecah minyak. Masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram. Masukkan ayam dan kalau kuah tu pekat sangat tambahkan sedikit air. Lepas tu masukkan gula, garam dan bahan perasa. Sedap dimakan dengan nasi putih.



No comments:

Post a Comment