Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Monday, December 10, 2012

balik kampung..

Hujung  minggu baru ni, kami sekuarga pulang ke kampung aku kat jengka. musim buah kan...rumah mak aku banyak sekali pokok rambutan dan pokok manggis. pokok durian, tak berapa nak menjadi buahnya. asyik kena makan dek tupai jer..sampai je kat kampung, rehat2 jap. anak aku irdina terus amik penyapu spesis pencakar tu...abang sibuk tengok ayah nak bakar daun2 kering.




sambil lepak petang2 kat kerusi batu depan rumah, kami makan2 la buah2 yang dah tersedia ada..buah manggis dan rambutan gading.



sebelum balik putrajaya, kami mengutip sikit buah2 yang ada untuk dibawa balik. yang kami bawa ni baru sikit je tau..tak larat nak amik sebab kat kebun banyak nyamuk...pokok manggis plak, banyak kerengga dan semut gigit2.



hasil tuaian yang telah diedar2kan kepada sedara mara, jiran dan kengkawan







yang ini jambu botol atau pun jambu keling..jangan salah sangka k. bukan nak hina mana2 kaum. tapi dah ini nama buahnya. maaf kalau ada sesapa yang baca terasa hati ye. buah ni antara spesis terancam dan hampir pupus tau. satu lagi spesis yang susah nak cari, jambu susu. buah jambu ni makan dgn kuah rohak atau sambal colek, sedap o....rasa masam2 dan sedikit berair.

2 comments:

  1. hadoii terliur wey tgk buah-buahan tuh... tk sbr nk blk kg jgk la !!

    ReplyDelete
  2. Jengka bp? Nk jmbu keling sket

    ReplyDelete