Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Thursday, April 26, 2012

masak ni jer..

kalau sesapa perasan, entry lepas aku ada masak gulai kepala ikan merah minang style..minang la sangat..
pas tu, ada baki kuahnya. nak buang sayang la plak..
so, aku modified sikit. lebihkan cili padi biar pedas dan pekatkan santan. pas tu, aku masuk udang.
jadi la pulak, udang masak lemak cili api..
menu recycle, tapi dengan rasa yang berbeza..

masak lemak cili padi udang dan kacang panjang
pas tu, untuk lauk tambahan aku masak ayam goreng berlado

ayam goreng berlado

RESEPINYA:
ayam
lada merah
cili padi
bawang besar
bawang putih
tomato
limau nipis
garam
gula
bahan perasa

* sukatannya, aku main agak2 jer..

CARANYA:
- goreng ayam separuh masak
- tumiskan bahan kisar iaitu lada merah, cili padi, bawang besar, bawang putih dan tomato sehingga masak
- perahkan limau, masukkan ayam. gaulkan rata dan masukkan garam, gula dan perasa. siap..







untuk anak2, aku buatkan sup ayam. tpi bukan nak letak gambar sup ayam. nak letak gambar budak yang makan sup ayam tu..memang sedap sup ayam yang aku buat tu. tak percaya, tengok gambar bawah ni ye..

my lovely little awan nano tgh makan nasi dan sup ayam

bukti betapa sedapnya masakan aku ni..
si kecik ni kalau ada kuah dalam pinggan nasi dia, mesti dia cakap..
bu..hiyup..

2 comments:

  1. Bu Hiyup.....Dik yanie...memang terbukti Dik...budak kecik memang tak tahu berbohong!!Polos! Akak suka udang masak lemak tu Dik...selalu Akak tukar dengan kacang buncis sebab tak tahan angin..kalau akak makan kacang panjang!

    ReplyDelete
  2. suka tengok anak2 makan masakan kita kan kak..

    ReplyDelete