Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Thursday, February 14, 2013

Collagen AAA, purple colour

Sekarangkan musim collagen asli. Aku pun nak try la jugak memandangkan kat opis ni dah ramai sgt yang cuba. Kebetulan kwn dari sabah ada jual. Mak dia buat sendiri tau...


Basuh banyak kali, ibarat kalau basuh beras tu biar smpai putihnya tu hilang..pasal hanyir seyy.....Dah basuh, rendam la semalaman.




Pas dah rendam, esoknya tu basuh lagi banyak kali. Rabus la dengan 2 liter air utk 100gm. Aku rebus letak daun pandan sekali. Ada yg letak tepung gandum dan asam keping jugak. Kasi buang itu bau hanyir ma...



Rebus smpai cair guna api perlahan dan kacau2 gitew. Masa tgh rebus ni aku tak letak apa2 pun. Tapi boleh letak gula batu, madu atau gula merah.




Dah cair semuanya, tapis dan sisa tapisan simpan dlm peti ais. Boleh buat masker kasi tegang2 kulit muka ni nanti...Tegang ke????tak pe la, kita mencuba. Lagipun idak la mahal sangat benda alah ni...




Aku buat 2 perisa. Ribena dan oren. Biasa orang taruk sirap, tapi itu je yang ado kat rumah ni. Taruk kordial ni banyak2 sikit supaya ada rasa kordialnya. Cuma tak manis. Sejukkan dan rupanya akan menjadi keras sikit macam ala2 jeli tu. Aku makan 2 sudu besar pagi dan malam. Masker pakai sebelum tido. Khasiat collagen ni kalau korang nak tau, cari la kat google. Macam2 ado...

No comments:

Post a Comment