Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, June 12, 2012

aktiviti bersama anak2 di hujung minggu

hujung minggu ni memang tak de keluar berjalan ke mana2..mggu lepas dah puas berjalan sana sini. mggu depan plak nak attend wedding cousin kat batang kali.so, minggu ni kami sekuarga lepak kat rumah ajer...tapi, masih ada aktiviti lagi untuk dibuat bersama anak2 tau..tak perlu asyik nak keluar rumah, baru nak buat aktiviti bersama anak2. kos tu....aku buat kelas membuat aiskrim goreng..dessert kesukaan sekuarga. tapi, anak2 lebih suka makan aiskrim dari rotinya..





 gelekkan roti bagi nipis dan letakkan aiskrim. aku siap taruk hershey's syrup chocolate lagi..


pas tu, tutup dengan selapis roti lagi. letak air sekeliling roti tu supaya dia melekat, macam gam..pas tu korang amik la apa2 yang bentuk bulat untuk dibuat pemotong. aku terap guna cawan kaca tu jer. terap dan tekan smpai putus dan jadi bentuk bulat cam gambar bawah ni..balut dengan plastik dan simpan dlm freezer dulu, bagi betul2 keras. aku buat lebih, untuk stok..lebihan tepi2 roti tu, lagi elok jgn dibuang, jgn membazir...buat puding roti pun sedap.......kalau tak nak buat time2 tu, simpan je dulu dlm peti ais. nanti2 boleh buat. tapi jgn la simpan berbulan2 plak..




aku buat pagi. so, petang tu dah boleh goreng. goreng dlm minyak yg betul2 panas dan api jgn kecik sgt. biar dia masak dan garing dgn cepat supaya aiskrim kat dlm tu tak mula mencair..make sure masa nak terap tu, sekeliling roti tertutup rapat. bila tak tutup rapat, masa nak goreng jadi mcm gambar kat bwh ni la....tapi, apa2 pun memang sedap. rasa rangup roti + rasa aiskrim memang walla....




tamat sudah kelas membuat aiskrim goreng hari ni..bila abang & adik dah besar sikit , kita wat kelas cup cake dan cookies pulak ye..








3 comments:

  1. oooo senang jek buat ais krim goreng!

    ReplyDelete
  2. owh menarik ni! bole cuba nnt. thanks for sharing! :D

    ReplyDelete
  3. senang je buat aiskrim goreng ni...klau beli kat luar mahal..rasa sama jer..baik buat sendiri

    ReplyDelete